Netvlies medewerkers bekijken wie de website bezoekt.

Welke bedrijven bezoeken mijn website?

Waardevolle inzichten

Bereik jij de juiste doelgroep(en)?

‘Welke bedrijven bezoeken mijn website?’ Dit is een vraag die wij bij Netvlies regelmatig krijgen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het beantwoorden van deze vraag waardevolle inzichten oplevert. Zo kun je deze informatie gebruiken om campagne doelgroepen aan te scherpen. Je neemt daarmee voorsprong op de concurrentie. In dit blog leggen we uit hoe je inzichtelijk maakt welke bedrijven je website bezoeken.

Netvlies medewerkers bespreken bedrijfsherkenning software.

Waarom wil je weten welke bedrijven je website bezoeken?

Laten we eerst eens stilstaan bij de vraag waarom je überhaupt zou willen weten welke bedrijven je website bezoeken. Het antwoord op deze vraag is niet eenzijdig. Je krijgt namelijk antwoord op uiteenlopende vragen. Als je B2B doelgroepen wilt bereiken, is het belangrijkste om te weten welke bedrijven interesse tonen door je website (herhaaldelijk) te bezoeken en wie uit deze lijst wel of niet binnen je B2B doelgroepen vallen. 

Dit is niet de enige vraag die je kunt beantwoorden. Je kunt ook denken aan vragen als: 

  • Bereik ik via (betaalde) campagnes de juiste B2B doelgroep(en)?
  • Via welke bron / welk medium zijn bedrijven op mijn website gekomen?
  • Welke bedrijven hebben wel of geen actie op mijn website uitgevoerd?
  • Welke bedrijven zijn interessant voor sales?
  • Welke bedrijven zijn al klant?
  • En nog veel meer...

Welke tools kan ik gebruiken?

Je kunt verschillende tools gebruiken om te achterhalen welke bedrijven je website bezoeken. We beginnen met de meest gebruikte (gratis) tool: Google Analytics. Ik neem je mee in hoe je dit in jouw eigen Google Analytics account kunt inregelen. Ik vermeld er gelijk wel bij dat deze manier van meten niet 100% waterdicht is (wat overigens bij geen enkele tool het geval is).

Bedrijven herkennen via Google Analytics

Google Analytics biedt standaard ontzettend veel inzichten die je voor verschillende doeleinden kunt gebruiken. Toch is wat slimmigheid nodig om inzichtelijk te kunnen maken welke bedrijven je website bezoeken. Google Analytics registreert de serviceproviders van je bezoekers. Meestal zijn dit de bekende consumenten service providers, zoals Ziggo of KPN. 

Bedrijven gebruiken vaak een eigen bedrijfsnetwerk, waarin de bedrijfsnaam vermeld wordt. Via de geregistreerde serviceprovider kun je de bedrijfsnaam terugvinden in Google Analytics. Deze manier van meten is niet 100% waterdicht: als de bedrijfsnaam niet in de serviceprovider staat, kan het bedrijf helaas niet door Google Analytics herkend worden. Desondanks is dit een laagdrempelige manier om meer inzicht te krijgen.

Hoe richt je dit in? 

Allereerst moet een geavanceerd segment worden aangemaakt. Dat klinkt moeilijk, maar we hebben dit al voor je gedaan! Klik op onderstaande link en kopieer het segment naar een van je Google Analytics properties. Let op: zorg dat je in je browser bent ingelogd met het Google-account dat je voor Google Analytics gebruikt. 

Download geavanceerd segment voor serviceproviders

Als je het segment hebt aangemaakt, worden alleen de statistieken weergegeven van bezoekers die afkomstig zijn van bedrijfsnetwerken. In het rapport ‘netwerken’ kun je zien welke bedrijven dit precies zijn. Klik in het menu van Google Analytics op ‘Doelgroep’ > ‘Technologie’ > ‘Netwerk’. Daarna volgt een overzicht van bedrijven die de website bezochten:Voorbeeld van bedrijfsherkenning in Google Analytics

Het kan zijn dat je bij de dimensie ‘Serviceprovider’, in plaats van de bedrijfsnamen, de melding ‘(not-set)’ te zien krijgt. Je leest hier hoe dit komt en wat je kunt doen. 

Aangezien hier wat meer tijd in gaat zitten, bied ik je graag een snellere oplossing. Naast ‘serviceproviders’ zie je ook het kopje ‘hostnaam’ staan. Klik ‘hostnaam’ aan en de kans is heel groot dat je alsnog de bedrijfsnamen te zien krijgt. In bovenstaand voorbeeld heb ik dit ook gedaan.

Kom je er toch niet aan uit? Neem contact met me op en ik help je graag op weg!

Bedrijfsherkenning software

Naast Google Analytics kun je website bezoeken van bedrijven inzichtelijk maken met bedrijfsherkenning software. Met bedrijfsherkenning software kun je niet alleen zien wié je website bezoekt, maar ook wát deze bedrijven op je website doen. Hoe zijn ze bij je terecht gekomen? Hoe vaak bezoeken ze je website? Welke pagina’s bekijken ze? Daarnaast hebben veel programma’s extra diensten, bijvoorbeeld om leads te kwalificeren en op te volgen en content op de website te personaliseren voor specifieke branches of type websitebezoekers.  

Online vind je meer dan genoeg aanbieders (Google maar eens op ‘bedrijfsherkenning software’). Om je op weg te helpen, licht ik hieronder drie populaire aanbieders toe.

SalesFeed

Bij Netvlies gebruiken we de Nederlandse marktleider SalesFeed. SalesFeed heeft een directe koppeling met de KvK, waardoor bijna elk Nederlands bedrijf op de website herkend wordt. De software geeft bovendien veel meer informatie dan bedrijfsinformatie, zoals het aantal bezoeken, de bekeken pagina’s en de totale tijd op de website. Ook is het mogelijk om te zoeken op bepaalde tags en kun je per bezoeker zien welke tags deze heeft. Door het toevoegen van filters worden bepaalde bezoekers, bijvoorbeeld concurrenten, uitgesloten. Daarnaast kunnen segmenten, zoals bestaande klant en lead, worden toegekend. Zo krijg je een gedetailleerd overzicht van wie je website bezoekt en welk gedrag zij vertonen.

SalesFeed heeft meer diensten waar we graag gebruik van maken, zoals bijvoorbeeld content grouping, liquid content en website personalisatie

Eerder schreef ik een blog over hoe je met SalesFeed B2B leads kunt genereren. In dit artikel lees je nog veel meer over SalesFeed en wat je er allemaal mee kunt doen. Aanrader ;-)

Gratis trial

Oh en dikke plus: als SalesFeed partner mogen we onze klanten en relaties een gratis 30 dagen trial aanbieden. Je krijgt toegang tot alle SalesFeed functionaliteiten en inzicht in verkoopkansen bij bestaande klanten en nieuwe leads. We helpen je graag met het instellen van Salesfeed en nemen na deze periode contact met je op om samen een analyse van de resultaten te maken. Heb je interesse of wil je meer informatie? Neem contact met mij op via [email protected].

Leadfeeder

Een andere fijne B2B tool is Leadfeeder. De tool laat niet alleen zien welke bedrijven je website bezoeken, maar ook hoe deze bedrijven op je website terecht zijn gekomen. Daarnaast kun je: 

  • zien welke pagina’s per bedrijf zijn bekeken;
  • bedrijven kwalificeren als interessante of oninteressante leads;
  • data koppelen aan je CRM-pakket;
  • data koppelen aan je marketing automation tool; 
  • en data koppelen aan Google Analytics profielen. 

We hebben ook eerder al geschreven over de voor- en nadelen van Leadfeeder. Daar vind je hier meer informatie over.

Leadinfo

De laatste tool die ik wil bespreken is Leadinfo. Deze tool geeft een duidelijk overzicht van B2B websitebezoekers, zonder ingewikkelde statistieken. De interface oogt een beetje als een mailbox. 

Ook in Leadinfo kun je tags toevoegen, bijvoorbeeld om te achterhalen welke leads een formulier wel of niet afronden, en leads kwalificeren. Het is zelfs mogelijk om schermopnames van websitebezoeken te maken. Bovendien heeft Leadinfo koppelingen met meer dan 25 (!) andere (marketing)tools en kun je in een handomdraai data exporteren.

Begin klein 

Er zijn genoeg mogelijkheden om te achterhalen welke bedrijven je website bezoeken. Maar hoe weet je welke tool het beste bij je organisatie past? Hoe richt je de tools in? Ons advies is om klein te beginnen. Begin met Google Analytics en kijk eens wat je daar uit kunt halen. Is het (on)voldoende om enkel te weten welke bedrijven je website bezoeken?

Ga dan eens na welke informatie je mist en waar je die aanvullende informatie voor wilt gebruiken. Vervolgens kun je dit lijstje vergelijken met de mogelijkheden van de verschillende tools. Maak een top 3, vraag een free trial aan en test of de tool(s) aansluiten op je wensen en verwachtingen. 

Hulp nodig bij het installeren van de bedrijfsherkenning software of wil je sparren over de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met mij op via [email protected].